Ruang dan kapasiti setiap sekolah adalah berbeza. Setelah mengambil kira aspek penjarakan sosial, ada sekolah yang dapat menampung kehadiran murid seperti biasa dan ada juga yang sebaliknya.
Oleh yang demikian, pengoperasian sekolah perlu dilaksanakan dengan menggunakan pendekatan berbeza mengikut kapasiti dan keupayaan masing-masing.
Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) menyedari bahawa pelaksanaan penjarakan sosial menyebabkan sebilangan besar sekolah tidak mempunyai bilik darjah yang dapat menampung bilangan murid yang besar. Oleh itu, KPM mencadangkan tiga model pengoperasian pembukaan penuh sekolah yang boleh dipilih berdasarkan kapasiti sekolah.
Cadangan model-model ini dapat memastikan murid-murid lain kembali ke sekolah dan boleh menampung kapasiti murid setelah mengambil kira penjarakan sosial dalam bilik darjah.
Model 1 – Model Satu Sesi
Model ini boleh digunakan bagi sekolah yang mempunyai bilik darjah atau ruang yang mencukupi untuk menempatkan semua murid dalam satu sesi. Semua sekolah yang melaksanakan model ini akan beroperasi seperti biasa.
Model 2 – Model Dua Sesi
Model ini digunakan bagi sekolah yang perlu beroperasi secara dua sesi kerana tidak mempunyai ruang yang mencukupi untuk menempatkan semua murid dalam satu sesi.
Model 3 – Model Penggiliran
Model ini digunakan bagi sekolah yang perlu beroperasi secara penggiliran kerana tidak mempunyai ruang yang mencukupi untuk menempatkan semua murid dalam satu atau dua sesi. Cadangan penggiliran adalah seperti berikut:
Sekolah Menengah: Murid Tingkatan 5 dan 6 perlu hadir ke sekolah setiap hari. Kehadiran murid Tingkatan 1 hingga 4 perlu dibuat secara bergilir mengikut kelas atau aliran tertentu. Namun begitu, sekiranya sekolah mempunyai ruang yang mencukupi, murid Tingkatan 4 akan diberi keutamaan untuk turut hadir setiap hari. Pihak sekolah boleh menentukan bentuk penggiliran yang sesuai.
Sekolah Rendah: Murid Tahun 1 hingga Tahun 6 boleh hadir secara bergilir mengikut kelas atau tahap. Pihak sekolah boleh menentukan bentuk penggiliran yang sesuai.
Perlu diingatkan bahawa Model 3 merupakan pilihan terakhir setelah usaha melaksanakan Model 2 tidak dapat dilaksanakan oleh pihak sekolah.