KUALA LUMPUR, 22 Sept — Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan Malaysia (NUTP) meminta Menteri Kanan Pendidikan Dr Radzi Jidin melihat semula isu pengisian Deskripsi Tugas dalam kalangan guru-guru agar tidak membebankan mereka, yang sepatutnya bertugas mendidik anak bangsa.
Setiausaha Agung NUTP Harry Tan Huat Hock berkata pihaknya menerima aduan daripada ahli-ahli NUTP yang mana guru tidak hanya terbeban dengan kerja-kerja tidak relevan yang masih belum selesai sepenuhnya, malah ditambah dengan isu pengisian Deskripsi Tugas.
“Pihak NUTP berpendapat kerja-kerja pengisian seperti ini adalah terbeban dan tidak relevan kerana tujuan dan matlamat pengisian adalah tidak jelas.
Ia seumpama sekadar melengkapkan dokumen dalam Sistem Pengurusan Maklumat Sumber Manusia (HRMIS) atau hanya untuk kegunaan perkhidmatan sahaja,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.
Masalah teknikal, sistem tergendala
Menurut kenyataan itu, antara masalah yang dihadapi para guru adalah tempoh mengisi Deskripsi Tugas yang terhad dan terlalu terperinci, selain guru perlu mengisi sembilan bahagian bagi setiap gred, masalah teknikal iaitu butiran yang diisi dan disimpan hilang apabila dibuka semula, serta kerja pengisian terganggu kerana sistem tergendala.
Katanya guru juga perlu mengisi gred-gred hakiki semasa sehingga Deskripsi Tugas gred tertinggi (DG54), contohnya, guru gred DG29 perlu mengisi Deskripsi Tugas gred DG29 sehingga DG54.
Data yang dikemaskini hilang
Selain itu, NUTP menerima aduan guru terpaksa mengisi Deskripsi Tugas di bahagian ‘Akauntabiliti-bahagian tugas utama’ sebanyak 11 kali kerana data yang diisi sebelum ini telah hilang.
— BERNAMA